joi, 12 mai 2016

Istoria iilor

Istoria iilor

          Ia reprezinta camasa traditionala lasata mostenire de la stramosii nostri. Ia insasi este o istorie, ne spune o poveste. Fiecare model cusut pe o ie are o simbolistica, pe alocuri pierduta in negura timpului.
          Ia in sine este dominata de echilibru si perfectiune. Modelele stravechi au fost purtate cu grija din generatie in generatie pentru a se pastra cat mai mult din simbolistica si energia spirituala. Nicio "musca" nu este la intamplare, totul se numara in "ierbe" si se face incadrarea perfecta a modelului.
          Insusi cuvantul "ie" este un cuvant stravechi, pur dacic, reprezentand comuniunea cu divinitatea, frumusetea si echilibrul.
          Denumirea modelelor ne transmite telul pentru care a fost creat.
          "Roatele" se mai numesc "abundenta" sau "roata norocului", este un model bogat, format din cercuri (reprezentand perfectiunea), cu 8 petale in mijloc si pene pe margini, o combinatie optima de atingere a norocului. 
Img 1 - Roata norocului

          "Crestele", asociate cu crestele muntilor, reprezinta suisurile si coborasurile vietii. Toate insirate cu maiestrie intr-un  echilibru perfect pentru atingerea fortei.
Img 2 - Crestele

             "Unghia Gaii" este un  model stravechi de brodatura care ne duce mai aproape de Gaia, de comuniunea cu natura. Model purtat la ceremoniile de celebrare a Mamei Natura, a Vietii. Este un model impresionant prin complexitatea sa, atragator de echilibru si pace sufeteasca data de perfectiunea naturii. 
Img 3 - Unghia Gaii

       "Dovlecelul" si "Spicul de grau" sunt doua modele de broderie care simbolizeaza roadele pamantului, purtat la ceremoniile pentru imbunarea Mamei Naturi de a da abundenta si maxim de recolte. 
Img 4 - Dovlecelul

        "Trecatoarea" model cusut in "muste" care semnifica trecerea vietii, efemeritatea omului pe pamant. Numit si "Coronita", este o incoronare adusa vietii, o celebrare a Omului in toata perfectiunea lui.
Img 5 - Trecatoarea

         "Steaua 16 tapi" semnifica Universul, cerul instelat si stralucitor. Se stie ca stramosii nostri erau pasionati de astrologie, astfel au incercat transpunerea pe ii a constelatiei Caii Lactee.
               
Img 6 - Steaua 16 tapi

           "Alburile" si "ajururile" reprezinta apele. Puritatea noastra. Ele sunt nelipsite de pe orice ie.
           "Cretul" de la baza gatului este specific din zona Munteniei. Nu poate fi imitat sau furat. Se face dupa o tehnica bine inradacinata si transmisa din generatie in generatie cu strictete. Totul se numara, totul se socoteste pentru obtinerea rezultatului perfect.

Coloristica iilor

             Fetele nemaritate purtau culori aprinse, vesele. Ii cu o coloristica bogata care sa le scoata in evidenta frumusetea, puritatea si tineretea.
            Femeile maritate se axau pe culori neutre, mai retrase, fiind asociate cu implinirea familiala.
            Durerea si-o exprimau prin culoarea neagra. La ceremoniile de trecere in nefiinta se purta doliul (obicei pastrat pana in zilele noastre).


            Pentru inaintasii nostri iile erau tinute de sarbatoare. Cu ele isi implineau sufletul pentru a celebra ceea ce e cu adevarat important.
             Fiecare pas din crearea unei ii era insotit de descantece vechi de cand pamantul. Totul era o venerare a Omului, Naturii, Pamantului si Universului. Prin aceste creatii oamenii si apropiau de Dumnezeu. 
             Le facem din dragoste si inspiratie.

Iile de astazi

           Iile de astazi sunt articole vestimentare apreciate la nivel mondial. Sunt tinute comode, create doar din materiale naturale. Sunt usor de asortat, elegante si ne definesc ca femei. Ne scoate frumusetea in evidenta.
           Chiar daca nu se mai tine cont de simbolostica straveche, fiecare femeie simte ce model o defineste si i se potriveste.
           Cu toata aceasta modernizare iile au ramas neschimbate. Se folosesc aceleasi materiale, aceleasi modele si aceiasi dragoste pentru crearea lor.


                                                                              Autor Anda Manescu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu